Mapa strony:
FUNDACJA POMOCY PRAWNEJ "TEMIDA"
ul. Smolki 8/5, 30-513 Kraków
tel.: +48 530 767 388
e-mail: kontakt@fundacjatemida.pl
KRS: 0000757063
NIP: 6793176782
REGON: 381798623
42 1140 2004 0000 3202 7946 4463
Jesteśmy najlepsi
Aktualności
Aenean sagittis mattis purus ut hendrerit. Mauris felis magna, cursus in venenatis ac, vehicula eu massa. Quisque nunc velit, pulvinar nec iaculis id, scelerisque in diam. Sed ut turpis velit. Integer dictum urna iaculis vestibulum finibus. Etiam tempus dictum rhoncus. Nam vel semper eros. Ut molestie sit amet sapien vitae semper. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas.
Aktualności / BLOG
Często zdarza się, że konsumenci, podpisując umowę, nie mają możliwości jej negocjowania. Takie umowy można spotkać m.in. w bankach, w zakładach ubezpieczeń, czy też w biurach podróży.
Niektórzy przedsiębiorcy, wykorzystując swoje doświadczenie w funkcjonowaniu w realiach rynkowych oraz brak wiedzy konsumentów, umieszczają różne pułapki w regulaminach, formularzach i umowach. Z tego powodu ustawodawca stara się chronić konsumentów, wprowadzając zakaz tworzenia regulacji, które by w sposób rażący naruszały interesy konsumenta.
Zapewne każdy z nas chociażby raz słyszał określenie „niedozwolone klauzule umowne”, ale czym one tak naprawdę są?
Kodeks cywilny stanowi, że niedozwolone klauzule to postanowienia umowy zawieranej z konsumentem, nieuzgodnione indywidualnie, kształtujące jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy (art. 3851 k.c.) Natomiast to są jedynie ogólne cechy, właściwe dla danych postanowień. Na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów można znaleźć jawny rejestr, zawierający konkretne postanowienia, które zostały w przeszłości uznane za niedozwolone. Nie zmienia to faktu, iż w każdym oddzielnym przypadku sąd ocenia in concreto, czy w danej sytuacji określone postanowienie może być uznane za niedozwolone.
Zatem co można zrobić w takim przypadku? Jeśli dostrzegliśmy takie postanowienie przed podpisaniem umowy, powinniśmy zwrócić się do przedsiębiorcy i poinformować go, że przedstawiona przez niego umowa zawiera postanowienie niedozwolone. W przypadku gdy nie wyraża on zgody na zmianę kwestionowanych punktów kontraktu, najlepiej zmienić kontrahenta.
Natomiast, jeśli jest już po fakcie i umowa została podpisana, warto wiedzieć, że takie postanowienia nie wiążą konsumenta z mocy prawa. Jeżeli przedsiębiorca nie przychyli się do tego stanowiska, możemy zwrócić się do sądu powszechnego o uznanie danego postanowienia za niewiążące.
Konsument może również powiadomić Prezesa UOKiK o podejrzeniu stosowania przez przedsiębiorcę niedozwolonego postanowienia wzorca umowy.
Możliwe jest także skorzystanie z pomocy miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów albo jednej z finansowanych z budżetu państwa organizacji konsumenckich, np. Stowarzyszenia Konsumentów Polskich czy Federacji Konsumentów.
Dobrą praktyką jest również regularne odwiedzanie strony internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Vladlena Kaufman